Seriál Slovania: Koná sa prekvapenie? (recenzia)

Kým niektorí autori hodnotili seriál Slovania dopredu, na základe trailerov, ja som si počkal. Predsa, nie je dobré súdiť niekoho a niečo na základe pár minútovej ukážky. Ako to ale dopadlo? Nuž, prekvapanie sa asi koná…aspoň podľa mňa. 

Autentickosť Slovanov

Dlhší čas sledujem diskusiu, ktorá vyvstáva na základe traileru, kde sú zobrazené najmä hlavné postavy v obsadení T. Maštalíra a D. Cinkotu. U oboch dotyčných sú viditeľné odevy, ktoré, poukazujú na istú historickú nepresnosť. Pravda, v prípade Maštalíra ide o vyložene nedochovaný kostým, ktorý sa objavil v istej počítačovej hre. Nuž áno, z tejto strany to je relevantná kritika, ale vezmime to zo strany inej. Čo je to dochovaný kostým? Nuž zlomky niečoho, čo sa zázrakom nerozložilo. Sám som bol svedkom toho, že sa nadšenci histórie hádali na príveskoch, či dokonca uzloch na oblečení. Vari dnes nosíme všetci všetko rovnaké? To, že sa nám dochoval jeden typ uzla ešte neznamená, že si to nikto nezviazal inak. 

Ak si ale odmyslíme odev hlavných postáv a pozrieme sa na “kulisy”, vidíme, že odevy sa podbajú na tie, ktoré nájdeme v múzeách. Podobná kritika zaznela aj na hradisko, ktoré sa určite nemohlo nachádzať v lese. Trailer síce les ukázal, no prvá časť ukázala aj rieku, pri ktorých sa Slovania určite usádzali. 

odevy
Odevy v seriály Slovania
Pre porovnanie

Mytológia, autentickosť a Dušan Cinkota

D. Cinkota, je kontroverznou postavou slovenského filmu [1]. Nuž a kto iný keď nie on sa hodí na túto rolu? Nech sme Slovanmi akokoľvek, cestu šamana, v našom ponímane žreca dostal aj v minulosti jedinec, ktorý vyčnieval zo vtedajšej spoločnosti. Išlo prevažne o psychickú, alebo biologickú predispozíciu, ktorá je v dnešnom svete chápaná ako istá forma šialenstva [2]. Ak sa na to pozrieme očami tzv. porovnávacej mytológie, tak Velesa možno spojiť s germánskym Wotanom, ktorý bol na severe známy ako Odin. Odin je bohom mágie a jeho čin, kedy obetoval svoje oko, či zavesil sa na strom Yggdrasil možno považovať za istý iniciačný rituál. Rituály, ktoré zahŕňali bolesť praktizovali aj šamani. V prípade Odina, teda Wotana máme ale ďalšie vodítko, a tým je jeho samotné meno a teda Wotan s koreňom Wut-, čo značí šialený, zúrivý [3]. V scéne, kde Čarad volá Velesa sme svedkami istého šialenstva, či stavu extázy – nuž a to je presnosť, ktorú som od seriálu nečakal. 

Dušan Cinkota ako žrec Čarad v seriály Slovania
D. Cinkota ako žrec bol poňatý dobre

Podobne ako v tomto prípade som bol prekvapený aj pri scénach, v ktorých sa objavovali mená bohov a spomenuté boli aj ich sféry. V tomto ohľade som čakal mnohé fabulácie, no dočkal som sa toho, čo pozná každý človek, ktorý sa zaoberá štúdiom mytologických materiálov. 

Podobne prekvapený som bol aj pri detaile, kde sa ženy rozprávali o “štyroch letách”. Podľa všetkého ide o zaznamenávanie času, ktoré používali aj starí Slovania, ktorí mimochodom rozlišovali len dve ročné obdobia.

Rozrpava o štyroch letách ma taktiež prekvapila

Kritika z iného súdka, trochu uletená 

Nuž, kritikmi sa stali aj bytosti, ktoré sa zaujímajú o rodnú vieru, ale taktiež aj o domnelé slovanské védy. Tu je kritiky hojno, ale úprimne, stojí za jedno. Človek sa kde tu dočítal, že na snímkach je množstvo vyholených hláv. Nuž, ťažko rekonštruovať účesy z dôb, kedy neboli fotografie. Vraj autor nepotrebuje knihy, lebo vidí. Toto sú zas argumenty, ktoré v akademickom priestore neobstoja. Neobstoja spravidla ale ani mimo neho, hoci vnúknutia neodsudzujem. Len mám názor na ľudí, ktorý o nich majú potrebu hovoriť pred celým svetom.  Účesov ale bolo na scéne viacero. Kým niektoré sa ponášali na účesy, ktoré poznáme z dochovaných modiel, niektoré hlavy boli aj holé. Myslieť si, že všetci Slovania považovali vlasy za symbol sily a nestrihal sa vôbec nik, je trochu absurdné. 

Taktiež viacero ľudí narážalo na sex. Nuž neviem, ale panna rodila deti v tradícii, ktorú oni považujú za žido-kresťanskú porobu. Nevychádza mi to. Nevychádza to ani dochovaným materiálom, ktoré sexualitu dokazujú od prvých zmienok, až po tie posledné. Pohlavný styk bol spájaný s obrábaním zeme, a preto sa sexualita vyskytovala aj v rituáloch pomerne často. Či už ide o rituály vykonávané na prelome zimy a leta, alebo priamo počas letných slnovratov. Časté bolo taktiež zobrazenie pohlavného údu na svadbách, ktorý mal zabezpečiť plodnosť nového vzťahu. Jednoducho, sexualita nebola tabuizovaná a bola prirodzenou súčasťou prirodzeného života. Až s príchodom kresťanstva sa prejavy sexuality začali považovať za hriech a rituály zabezpečujúce plodnosť nadobudli jemnejší, romantickejší charakter. Podľa komentárov sa manželské sľuby uzatvárali z lásky, či spriaznenia rodov. Toto spriaznenie rodov málokedy pociťovali ale aj predmetné osoby, ktoré mali uzavrieť manželstvo. Praktiky ale boli niekedy ešte surovejšie. Napríklad Matej Bel opisuje trhy neviest už v pomerne neskorej dobe [4]. 

Záverom o projekte Slovania

Niektorí kritici tvrdia, že sa to až nápadne podobá na zahraničné seriály. Možno majú pravdu, no musím povedať, že ja si rozhodne pozriem aj ďalšiu časť. Kritika priaznivcov living history je do istej miery oprávnená a vychádza zo skúseností, ktorú nabrali počas dlhých rokov trénovania. Striktné držanie sa prameňov je namieste, no v niektorých prípadoch by bolo dobré uznať, že v určitých medziach sa vieme pohybovať aj mimo nich. Chce to ale určité poznanie, pretože inak pokusy o rekonštrukciu vyzerajú veľmi zle. Mňa ale prvá časť bavila a určite si pozriem aj ďalšiu. Čakať sa vyplatilo. Mytológia je zaujímavá zaujímavo a autori využili aj symboly novopohanstva, napríklad kolovrat. Konečne sa niekto za vieru nehanbil. A to sme tu ešte ani nemali slnovrat, ktorý je avizovaný. Určite sa ale teším aj na vaše komentáre a postrehy k seriálu. 

PS. Recenziu píšem pred polnocou, môže sa to odraziť na gramatike a na neúplnom citovaní 🙂 Tiež som len človek, aj keď na to dbám…

PS2. Ak ste tu náhodou a slovanská mytológia Vás zaujala na základe seriálu, na blogu nájdete články nielen o nej, ale taktiež aj o živote Slovanov.

[1] https://domov.sme.sk/c/6627482/herec-cinkota-dostal-za-drogy-osem-rokov.html cit. 10.3.2020

[2] PERNÝ, L.,  Šamanizmus ako magický rituál ku dosiahnutiu tranzu prostredníctvom hudobnej tvorby so zameraním na bicie nástroje, 10 s.

[3] https://www.etymonline.com/search?q=odin cit. 10.3.2020

[4] URBANCOVÁ, V. 1970. Počiatky slovenskej etnografie. Bratislava : Vydavateľstvo Slovenskej akadémie vied, 1970, 385 s. 

4 komentáre k “Seriál Slovania: Koná sa prekvapenie? (recenzia)

  1. Musím uznať že som už pred prvým dielom seriálu čítal nejakú recenziu tu u Vás na stránke a bol som milo prekvapený, že ste už tam písali o tom,že treba počkať a potom hodnotiť, podaktorí ho zaškatuľkovali hneď ako sa dozvedeli že niečo také bude existovať..trošku mi vadí obsadenie hercov.. možno to je môj osobný nevkus voči niektorým z nich..čo sa týka samotného deju bol som milo prekvapený keď spomínali pôvodne božstvo aj s ich významom ako napríklad Morenu..myslel som si , že to bude niesť len názov Slovania a to bude tak všetko ..možno aj bežný človek, po zhliadnutí toho seriálu si začne vyhľadávať informácie o Velesovi a zaujímať sa o našu mytológiu.. na ďalší diel sa pozriem určite aj ja ,bol som zvedavý na vašu recenziu som rád že niekto napísal objektívny názor.

    1. Je docela dost dobře možné, že jste četl mou reakci (protože neznám moc jiných lidí, kteří by psali reakci na trailer Slovanů; odkaz na ni přikládám níže), proto si dovolím odpovědět.

      Patřím tedy mezi ty, kteří Slovany “zaškatulkovali” poprvé v době, kdy vyšel první trailer a podruhé před necelým půl rokem, kdy vyšla druhá ukázka. Měl jsem pravdu, když jsem na základě záběrů odhadoval, že tvůrci budou měnit barvy, stejně tak jsem na základě ukázek konstatoval, že kostýmy budou mít s historií jen málo společného. I to se bohužel vyplnilo.

      Mimo to jsem předpokládal, že příběh velice poškodí magie, kterou tvůrci zapojili, ovšem na to si ještě několik týdnů počkáme, zatím to není podle mě vůbec špatné.

      Visí tady stále ta otázka, jestli budou Slovania přínosní i přes svou rezignaci na historické reálie. Možná se skutečně najdou lidé, kteří se začnou o slovanské dějiny zajímat, ovšem spíše bych očekával, že seriál bude mít podobný efekt na obecné představy jako Vikingové na představy o vikinzích.

      Ovšem odpověď se dozvíme už brzy. 🙂

      https://slovanologie.blogspot.com/2020/11/slovania-druhy-trailer.html

      1. Myslím, že ten záujem sa vyčistí. Niekto možno začne ísť do hĺbky, niekto bude chvíľu ako “slovan” a možno si dá vytetovať aj Radúza, podobne ako pred rokmi Ragnara 😀 Neviem, uvidíme, každopádne je tvoja reakcia vítaná! Čo sa týka toho, čítal som aj túto recenziu, ale taktiež aj mnohé komnetáre v skupinách, ktoré sa niesli v podobnom duchu.

  2. Plne súhlasím. Iste by sa dalo tomu mnohé vytknúť, avšak kto niečo robí robí aj chyby. Netreba kvôli detailom zavrhnúť myšlienku. Mne sa to páčilo, a tiež ma dosť milo prekvapili mytologicke zmienky i spracovanie čarovania.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.